ترک سیگار چقدر طول می کشد ؟

ترک سیگار

ترک سیگار چقدر طول می کشد ؟
ترک سیگار

یکی از بزرگترین ترس ها برای افرادی که قصد ترک سیگار را دارند ، ترک نیکوتین است . فرآیند ترک ناخوشایند است و اغلب افراد ، علائمی مانند تحریک پذیری ، ولع مصرف نیکوتین و افزایش وزن را تجربه می کنند . اما با استفاده از ابزارهای مناسب می توانید بر این علائم پیروز شوید و تلاشتان را برای موفقیت در ترک انجام دهید .



بررسی اجمالی

عارضه ترک نیکوتین یک واکنش احساسی و فیزیکی نرمال به ترک سریع یا کاهش چشمگیر مصرف نیکوتین است . این زمانی اتفاق می افتد که شما بعد از اینکه هر روز حداقل به مدت چند هفته سیگار کشیدید ، سیگار کشیدن را به طور اساسی کاهش داده یا قطع کنید .

بدن و مغز شما با مقدار نیکوتینی که به طور منظم از روش های مختلف ( مانند سیگار کشیدن ، جویدن تنباکو ، استفاه از چسب نیکوتین ، آدامس نیکوتین و یا روش های جایگزینی دیگر ) دریافت می کنید ، هماهنگ می شوند . بدن شما یاد می گیرد ، هر روز انتظار مقدار مشخصی نیکوتین را داشته باشد و بدون آن با علائم ناخوشایند واکنش نشان می دهد .



برای بسیاری از افراد ، مصرف روزانه نیکوتین بر نحوه مدیریت احساسات ، آرامش و هوشیاری آنها تاثیر می گذارد . وقتی نیکوتین به یکباره حذف می شود ، علائم ترک نیکوتین ظاهر می شود . مطالعات نشان می دهد حدود نیمی از افراد سیگاری ، حداقل چهار مورد از عوارض ترک نیکوتین را تجربه کرده اند .



ترک سیگار چقدر زمان می برد ؟

حتی بدون مصرف دارو ، علائم ترک معمولا بین یک هفته تا یک ماه طول می کشد . هفته اول ترک ، فرد در بدترین وضعیت است و پس از آن علائم ترک کاهش می یابد . طول دوره ترک به عوامل مختلفی مانند مدت و شدت سیگار کشیدن بستگی دارد .



علائم ترک سیگار

افراد معمولا چند مورد از علائم ترک را همزمان دارند و همین باعث می شود ترک نیکوتین برای آن ها ناخوشایند باشد . اگر خودتان را برای مقابله با آن ها آماده کنید ، شانس موفقیتتان بیشتر خواهد شد .


ولع مصرف نیکوتین

بیشتری افرادی که نیکوتین را ترک می کنند اصرار شدید برای سیگار کشیدن را تجربه می کنند . این اصرار به عنوان ولع مصرف شناخته می شود و بین افرادی که مواد اعتیاد آور مصرف می کنند شایع است .

افسردگی

اغلب افراد در هنگام ترک نیکوتین غمگین ، افسرده یا ناخوش هستند که گاهی به عنوان ملال یا افسردگی شناخته می شود . مهم است بدانید این تغییرات در خلق و خو هنگام ترک نیکوتین طبیعی است .

نه تنها دلیل فیزیولوژیکی برای تغییرات خلقی وجود دارد ، بلکه شما در حال ترک کردن عملی هستید که قبلا از آن لذت می بردید . بنابراین کمبود روحیه طبیعی است .

اکثر مردم با از دست دادن لذت سیگار کشیدن اندکی احساس اندوه می کنند . این یک بخش طبیعی برای غلبه بر اعتیاد به نیکوتین است . این احساس در نهایت به احساس پذیرش و رهایی از مواد اعتیاد آور منجر خواهد شد .

تحریک پذیری

این تغییر روحیه می تواند از احساس تحریک پذیری یا ناامیدی تا احساس عصبانیت باشد . در حالت عادی هنگامی که درگیر ترک نیکوتین هستید باید به دیگران فضای بیشتری بدهید زیرا ممکن است با آن ها به نحوی برخورد کنید که ناراحت شوند .

اضطراب و بی قراری

اضطرابی که در هنگام ترک نیکوتین تجربه می کنید می تواند احساس تحریک ، احساس ترس و یا حتی وحشتِ از دست دادنِ اثرات آرام بخش نیکوتین باشد . این حالت اضطراب برای افرادی که به طور کلی مستعد اضطراب هستند ، افزایش می یابد .

مشکل تمرکز

مانند اکثر محرک ها ، نیکوتین در کوتاه مدت می تواند به تمرکز ذهنی کمک کند . در مقابل ، هنگامی که نیکوتین را ترک می کنید ، ممکن است تمرکز کردن برای شما مشکل باشد .

با این حال این عارضه بیشتر ذهنی است . شما هنوز توانایی تمرکز کردن را دارید اما احساس می کنید ، تمرکز کمتری دارید . هنگامی که بدن شما هموستاز را بازسازی کرد ، تمرکز شما بازمی گردد .

مشکلات خواب

مشکلات خواب که به آن بی خوابی هم گفته می شود در هنگام ترک نیکوتین کاملا عادی است . ورزش های روزانه ، مخصوصا ورزش در فضای آزاد که شما را در معرض نور خورشید قرار می دهد می تواند باعث آرامش و رفع مشکل خواب شود .


اشتها و افزایش وزن

نیکوتین می تواند باعث کاهش اشتها شود و سیگار کشیدن در حس چشایی و بویایی شما اختلال ایجاد می کند . بنابراین برخی افراد از سیگار به عنوان جایگزین میان وعده استفاده می کنند تا وزنشان را کنترل کنند . یکی از جنبه های مثبت ترک سیگار می تواند لذت بردن از طعم غذاها باشد .

تا زمانی که غذایی که انتخاب می کنید سالم باشد و به میزان اعتدال بخورید ، مشکلی پیش نمی آید .

راه های مقابله با عوارض ترک سیگار



کنار آمدن و رها شدن

خبر خوش این است که کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا ولع مصرف و عوارض ترک نیکوتین را کاهش دهید . حتی بدون مصرف دارو ، عوارض ترک نیکوتین و مشکلات دیگر به مرور زمان از بین می روند .



ورزش

ورزش یک راه سریع برای بهبود خلق و خو است . البته باید توجه کنید که در ورزش زیاده روی نکنید ، زیرا ورزش هم می تواند اعتیاد آور باشد . به فعالیت های فیزیکی مانند پیاده روی ، دویدن یا شنا کردن مشغول شوید .



مدیریت ولع مصرف

بسیاری از افراد می توانند با حواس پرتی ولع مصرف را کاهش دهند تا از بین برود ، زیرا ولع مصرف ( حتی اگر شدید باشد ) معمولا بین 5 تا 10 دقیقه طول می کشد . برای بقیه ی افراد ولع مصرف باعث می شود بارها و بارها به نیکوتین رجوع کنند .

اگر این اتفاق برای شما افتاد با دکتر در مورد روش های درمانی جایگزینی نیکوتین صحبت کنید . ترک نیکوتین در این روش به مدت زمان بیشتری نیاز دارد اما احتمال موفقیت شما با این روش بیشتر است .



از محرک ها اجتناب کنید

از افراد و موقعیت هایی که خشم تان را تحریک می کند ، دور شوید . با گذشت زمان تحریک پذیری شما کاهش می یابد و بهتر می توانید با دلخوری ها کنار بیایید . در حال حاضر ، تا حد امکان به خودتان و دیگران فرصت بدهید .

از بین بردن استرس

اگر می دانید که بر اثر استرس دچار اضطراب می شوید ، مخصوصا اگر مستعد وحشت زدگی هستید ، سعی کنید در زمان ترک نیکوتین از موقعیت های استرس زا خودداری کنید . این کار احتمال تشدید اضطراب را کاهش می دهد .

سعی کنید فشار را کاهش دهید : زمانی که تحت فشار هستید و به تمرکز نیاز دارید مانند زمان امتحانات یا زمان مالیات ، سیگار را ترک نکنید . ترک سیگار را زمانی انجام دهید که به تمرکز کمتری نیاز دارید .

تمرینات یوگا ، ذهن آگاهی ، مدیتیشن و ریلکسیشن می توانند اضطراب را در زمان ترک سیگار کاهش دهند .



غذای سالم بخورید

غذا خوردن هنگامی که اشتها و ولع دارید کار بسیار راحتی است . در انتها ممکن است چاق شوید و یا حتی در دامِ جایگزینِ اعتیاد به غذا گرفتار شوید . جلوگیری از پرخوری ، از این مشکلات جلوگیری می کند .



عوامل حواس پرتی را پیدا کنید .

کاهش ولع مصرف ، طبیعی است ، اما هنوز هم گاهی اوقات بعد از ماه ها یا حتی سال ها بعد از ترک نیکوتین ، ولع مصرف ظاهر می شود . ترفندی که در این زمان ها می توانید استفاده کنید این است که سریعا حواس خود را پرت کنید و تسلیم ولع مصرف نشوید .



هر بازگشت با یک پُک شروع می شود ، بنابراین مطمئن شوید برای همه موقعیت های سیگار کشیدن ، فعالیت جایگزین دارید ؛ برای مدیریت استرس ، برای جشن گرفتن ، برای کمک به تمرکز . با این روش شما برای دوباره سیگار کشیدن ترغیب نخواهید شد .



هشدار

بعضی اوقات ، عوارض ترک تا مدت طولانی باقی می ماند . اگر این اتفاق افتاد به پزشک مراجعه کنید . بعضی اوقات چیزی که به نظر می آید عوارض ترک نیکوتین باشد در حقیقت مربوط به بیماری دیگر است . به یاد داشته باشید که این احساسات موقتی هستند .


مراقب باشید که به میزان مجاز از داروهای جایگزین نیکوتین استفاده کنید . استفاده بیش از حد از این نوع داروها باعث اُوِردوز می شود .



اگر شما علائم اوردوز نیکوتین (مانند تنفس سریع ، تشنج ، سردرد ، اسهال ، ضربان قلب نامنظم یا سریع ، ضعف ، رعشه یا تغییرات ناگهانی در فشار خون ) را تجربه کردید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید .



درمان طولانی مدت

درمان طولانی مدت ممکن است شامل استفاده طولانی مدت از داروهای جایگزین نیکوتین باشد . تحقیقات نشان داده است که چسب های نیکوتین به طور استاندارد تا حدود هشت هفته می تواند برای خودداری از مصرف سیگار موثر باشد . با این حال ، شواهد نشان می دهد مصرف بیشتر از 24 هفته از داروهای جایگزینی نیکوتین ، فایده چندانی نخواهد داشت .



درمان های رفتاری مانند رفتار درمانی شناختی (CBT) هم می تواند مفید باشد . CBT برای تغییر الگوهای فکری و رفتاری اساسی که منجر به سیگار کشیدن می شوند ، تلاش می کند . جایگزین کردن این الگوهای ناهنجار با الگوهای سالم باعث می شود شانس پرهیز از مصرف سیگار افزایش یابد .


فارس هلث : کنار آمدن با ترک نیکوتین ، یکی از سخت ترین بخش های ترک سیگار است . خوشبختانه روش هایی وجود دارند که می توانید برای کنترل عوارض ترک از آن ها استفاده کنید . روش های درمانی جایگزینی نیکوتین می تواند عوارض ترک را کاهش داده و در بلند مدت وضعیت شما را بهبود بخشد . محرک هایی که شما را به سمت سیگار سوق می دهند شناسایی کنید ، برای مدیریت ولع مصرف روش هایی را پیدا کنید و در صورت نیاز برای مشاوره و راهنمای بیشتر به پزشک مراجعه کنید .



درباره نویسنده: فارس هلث

سلام . وبسایت فارس هلث با هدف ترویج سلامتی برای فارسی زبانان در اسفند ماه 1398 تاسیس شده است . مطالب این وبسایت ترجمه از منابع معتبر جهانی است و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و جایگزین مراجعه به پزشک نمی باشند .

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

63  +    =  72