ترک سیگار چقدر طول می کشد ؟

ترک سیگار

ترک سیگار چقدر طول می کشد ؟
ترک سیگار

یکی از بزرگترین ترس ها برای افرادی که قصد ترک سیگار را دارند ، ترک نیکوتین است . فرآیند ترک ناخوشایند است و اغلب افراد ، علائمی مانند تحریک پذیری ، ولع مصرف نیکوتین و افزایش وزن را تجربه می کنند . اما با استفاده از ابزارهای مناسب می توانید بر این علائم پیروز شوید و تلاشتان را برای موفقیت در ترک انجام دهید .



بررسی اجمالی

عارضه ترک نیکوتین یک واکنش احساسی و فیزیکی نرمال به ترک سریع یا کاهش چشمگیر مصرف نیکوتین است . این زمانی اتفاق می افتد که شما بعد از اینکه هر روز حداقل به مدت چند هفته سیگار کشیدید ، سیگار کشیدن را به طور اساسی کاهش داده یا قطع کنید .

بدن و مغز شما با مقدار نیکوتینی که به طور منظم از روش های مختلف ( مانند سیگار کشیدن ، جویدن تنباکو ، استفاه از چسب نیکوتین ، آدامس نیکوتین و یا روش های جایگزینی دیگر ) دریافت می کنید ، هماهنگ می شوند . بدن شما یاد می گیرد ، هر روز انتظار مقدار مشخصی نیکوتین را داشته باشد و بدون آن با علائم ناخوشایند واکنش نشان می دهد .



برای بسیاری از افراد ، مصرف روزانه نیکوتین بر نحوه مدیریت احساسات ، آرامش و هوشیاری آنها تاثیر می گذارد . وقتی نیکوتین به یکباره حذف می شود ، علائم ترک نیکوتین ظاهر می شود . مطالعات نشان می دهد حدود نیمی از افراد سیگاری ، حداقل چهار مورد از عوارض ترک نیکوتین را تجربه کرده اند .



ترک سیگار چقدر زمان می برد ؟

حتی بدون مصرف دارو ، علائم ترک معمولا بین یک هفته تا یک ماه طول می کشد . هفته اول ترک ، فرد در بدترین وضعیت است و پس از آن علائم ترک کاهش می یابد . طول دوره ترک به عوامل مختلفی مانند مدت و شدت سیگار کشیدن بستگی دارد .



علائم ترک سیگار

افراد معمولا چند مورد از علائم ترک را همزمان دارند و همین باعث می شود ترک نیکوتین برای آن ها ناخوشایند باشد . اگر خودتان را برای مقابله با آن ها آماده کنید ، شانس موفقیتتان بیشتر خواهد شد .


ولع مصرف نیکوتین

بیشتری افرادی که نیکوتین را ترک می کنند اصرار شدید برای سیگار کشیدن را تجربه می کنند . این اصرار به عنوان ولع مصرف شناخته می شود و بین افرادی که مواد اعتیاد آور مصرف می کنند شایع است .

افسردگی

اغلب افراد در هنگام ترک نیکوتین غمگین ، افسرده یا ناخوش هستند که گاهی به عنوان ملال یا افسردگی شناخته می شود . مهم است بدانید این تغییرات در خلق و خو هنگام ترک نیکوتین طبیعی است .

نه تنها دلیل فیزیولوژیکی برای تغییرات خلقی وجود دارد ، بلکه شما در حال ترک کردن عملی هستید که قبلا از آن لذت می بردید . بنابراین کمبود روحیه طبیعی است .

اکثر مردم با از دست دادن لذت سیگار کشیدن اندکی احساس اندوه می کنند . این یک بخش طبیعی برای غلبه بر اعتیاد به نیکوتین است . این احساس در نهایت به احساس پذیرش و رهایی از مواد اعتیاد آور منجر خواهد شد .

تحریک پذیری

این تغییر روحیه می تواند از احساس تحریک پذیری یا ناامیدی تا احساس عصبانیت باشد . در حالت عادی هنگامی که درگیر ترک نیکوتین هستید باید به دیگران فضای بیشتری بدهید زیرا ممکن است با آن ها به نحوی برخورد کنید که ناراحت شوند .

اضطراب و بی قراری

اضطرابی که در هنگام ترک نیکوتین تجربه می کنید می تواند احساس تحریک ، احساس ترس و یا حتی وحشتِ از دست دادنِ اثرات آرام بخش نیکوتین باشد . این حالت اضطراب برای افرادی که به طور کلی مستعد اضطراب هستند ، افزایش می یابد .

مشکل تمرکز

مانند اکثر محرک ها ، نیکوتین در کوتاه مدت می تواند به تمرکز ذهنی کمک کند . در مقابل ، هنگامی که نیکوتین را ترک می کنید ، ممکن است تمرکز کردن برای شما مشکل باشد .

با این حال این عارضه بیشتر ذهنی است . شما هنوز توانایی تمرکز کردن را دارید اما احساس می کنید ، تمرکز کمتری دارید . هنگامی که بدن شما هموستاز را بازسازی کرد ، تمرکز شما بازمی گردد .

مشکلات خواب

مشکلات خواب که به آن بی خوابی هم گفته می شود در هنگام ترک نیکوتین کاملا عادی است . ورزش های روزانه ، مخصوصا ورزش در فضای آزاد که شما را در معرض نور خورشید قرار می دهد می تواند باعث آرامش و رفع مشکل خواب شود .


اشتها و افزایش وزن

نیکوتین می تواند باعث کاهش اشتها شود و سیگار کشیدن در حس چشایی و بویایی شما اختلال ایجاد می کند . بنابراین برخی افراد از سیگار به عنوان جایگزین میان وعده استفاده می کنند تا وزنشان را کنترل کنند . یکی از جنبه های مثبت ترک سیگار می تواند لذت بردن از طعم غذاها باشد .

تا زمانی که غذایی که انتخاب می کنید سالم باشد و به میزان اعتدال بخورید ، مشکلی پیش نمی آید .

راه های مقابله با عوارض ترک سیگار



کنار آمدن و رها شدن

خبر خوش این است که کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا ولع مصرف و عوارض ترک نیکوتین را کاهش دهید . حتی بدون مصرف دارو ، عوارض ترک نیکوتین و مشکلات دیگر به مرور زمان از بین می روند .



ورزش

ورزش یک راه سریع برای بهبود خلق و خو است . البته باید توجه کنید که در ورزش زیاده روی نکنید ، زیرا ورزش هم می تواند اعتیاد آور باشد . به فعالیت های فیزیکی مانند پیاده روی ، دویدن یا شنا کردن مشغول شوید .



مدیریت ولع مصرف

بسیاری از افراد می توانند با حواس پرتی ولع مصرف را کاهش دهند تا از بین برود ، زیرا ولع مصرف ( حتی اگر شدید باشد ) معمولا بین 5 تا 10 دقیقه طول می کشد . برای بقیه ی افراد ولع مصرف باعث می شود بارها و بارها به نیکوتین رجوع کنند .

اگر این اتفاق برای شما افتاد با دکتر در مورد روش های درمانی جایگزینی نیکوتین صحبت کنید . ترک نیکوتین در این روش به مدت زمان بیشتری نیاز دارد اما احتمال موفقیت شما با این روش بیشتر است .



از محرک ها اجتناب کنید

از افراد و موقعیت هایی که خشم تان را تحریک می کند ، دور شوید . با گذشت زمان تحریک پذیری شما کاهش می یابد و بهتر می توانید با دلخوری ها کنار بیایید . در حال حاضر ، تا حد امکان به خودتان و دیگران فرصت بدهید .

از بین بردن استرس

اگر می دانید که بر اثر استرس دچار اضطراب می شوید ، مخصوصا اگر مستعد وحشت زدگی هستید ، سعی کنید در زمان ترک نیکوتین از موقعیت های استرس زا خودداری کنید . این کار احتمال تشدید اضطراب را کاهش می دهد .

سعی کنید فشار را کاهش دهید : زمانی که تحت فشار هستید و به تمرکز نیاز دارید مانند زمان امتحانات یا زمان مالیات ، سیگار را ترک نکنید . ترک سیگار را زمانی انجام دهید که به تمرکز کمتری نیاز دارید .

تمرینات یوگا ، ذهن آگاهی ، مدیتیشن و ریلکسیشن می توانند اضطراب را در زمان ترک سیگار کاهش دهند .



غذای سالم بخورید

غذا خوردن هنگامی که اشتها و ولع دارید کار بسیار راحتی است . در انتها ممکن است چاق شوید و یا حتی در دامِ جایگزینِ اعتیاد به غذا گرفتار شوید . جلوگیری از پرخوری ، از این مشکلات جلوگیری می کند .



عوامل حواس پرتی را پیدا کنید .

کاهش ولع مصرف ، طبیعی است ، اما هنوز هم گاهی اوقات بعد از ماه ها یا حتی سال ها بعد از ترک نیکوتین ، ولع مصرف ظاهر می شود . ترفندی که در این زمان ها می توانید استفاده کنید این است که سریعا حواس خود را پرت کنید و تسلیم ولع مصرف نشوید .



هر بازگشت با یک پُک شروع می شود ، بنابراین مطمئن شوید برای همه موقعیت های سیگار کشیدن ، فعالیت جایگزین دارید ؛ برای مدیریت استرس ، برای جشن گرفتن ، برای کمک به تمرکز . با این روش شما برای دوباره سیگار کشیدن ترغیب نخواهید شد .



هشدار

بعضی اوقات ، عوارض ترک تا مدت طولانی باقی می ماند . اگر این اتفاق افتاد به پزشک مراجعه کنید . بعضی اوقات چیزی که به نظر می آید عوارض ترک نیکوتین باشد در حقیقت مربوط به بیماری دیگر است . به یاد داشته باشید که این احساسات موقتی هستند .


مراقب باشید که به میزان مجاز از داروهای جایگزین نیکوتین استفاده کنید . استفاده بیش از حد از این نوع داروها باعث اُوِردوز می شود .



اگر شما علائم اوردوز نیکوتین (مانند تنفس سریع ، تشنج ، سردرد ، اسهال ، ضربان قلب نامنظم یا سریع ، ضعف ، رعشه یا تغییرات ناگهانی در فشار خون ) را تجربه کردید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید .



درمان طولانی مدت

درمان طولانی مدت ممکن است شامل استفاده طولانی مدت از داروهای جایگزین نیکوتین باشد . تحقیقات نشان داده است که چسب های نیکوتین به طور استاندارد تا حدود هشت هفته می تواند برای خودداری از مصرف سیگار موثر باشد . با این حال ، شواهد نشان می دهد مصرف بیشتر از 24 هفته از داروهای جایگزینی نیکوتین ، فایده چندانی نخواهد داشت .



درمان های رفتاری مانند رفتار درمانی شناختی (CBT) هم می تواند مفید باشد . CBT برای تغییر الگوهای فکری و رفتاری اساسی که منجر به سیگار کشیدن می شوند ، تلاش می کند . جایگزین کردن این الگوهای ناهنجار با الگوهای سالم باعث می شود شانس پرهیز از مصرف سیگار افزایش یابد .


فارس هلث : کنار آمدن با ترک نیکوتین ، یکی از سخت ترین بخش های ترک سیگار است . خوشبختانه روش هایی وجود دارند که می توانید برای کنترل عوارض ترک از آن ها استفاده کنید . روش های درمانی جایگزینی نیکوتین می تواند عوارض ترک را کاهش داده و در بلند مدت وضعیت شما را بهبود بخشد . محرک هایی که شما را به سمت سیگار سوق می دهند شناسایی کنید ، برای مدیریت ولع مصرف روش هایی را پیدا کنید و در صورت نیاز برای مشاوره و راهنمای بیشتر به پزشک مراجعه کنید .



درباره نویسنده: فارس هلث

سلام . وبسایت فارس هلث با هدف ترویج سلامتی برای فارسی زبانان در اسفند ماه 1398 تاسیس شده است . مطالب این وبسایت ترجمه از منابع معتبر جهانی است و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و جایگزین مراجعه به پزشک نمی باشند .

مطالب زیر را حتما بخوانید

15 دیدگاه

  1. چرا گنده‌اش میکنید برای من که مصرفمم زیاد بود و ۱۰ سال سیگاری بودم هیچ کدوم این اتفاقا نیوفتاد. اتفاقا چون سیگار باعث میشد معده‌ام بسوزه برای جلوگیری از سوزشش بیشتر غذا و هله هوله میخوردم. اعصابمم همیشه خرد بود و با کوچکترین اتفاق احمقانه‌ای عصبی میشدم و فوری سیگار میکشیدم. که از فردای ترکم این چیزا قطع شد و سوزش معده‌ام هم ۵ روز بعدش کلا از بین رفت. هیچ بازی‌ای هم در نیاوردم فقط کلا گذاشتمش کنار.

  2. عالی بود
    فقط میشه راهنمایی کنید من بعد ۱۷ سال ترک کردم
    ۲هفنه آدامس نیکوتین مصرف کردم دو بسته فقط و ۲ هفته اصلا دیگه چیزی مصرف نکردم
    کی وسوسه تموم کیشه

    1. خواهش می کنم . بنده تجربه ای در این زمینه ندارم اما اگه مطلب مفیدی در این مورد پیدا کردم درج می کنم . از بقیه دوستان که روزانه به این صفحه مراجعه می کنند و تجربه و اطلاع دارند هم خواهش می کنم اگه جوابی دارید بنویسید تا بقیه هم استفاده کنند . متشکرم .

  3. ۱۰سال سیگار کشیدم
    بخاطر زندگی مشترکی که قراره با عشقم شروع کنم.
    یه هفته س که ترک کردم .
    باور کنین فقط اراده مخاد.
    ومن فقط روزانه یه دونه آدامس ترک جویدم.
    الانم دیگه از آدامسه بدم میاد و بوی سیگار مخاد مغزمو بترکونه.
    البته اینم بگم که معشوق جانم اصلا از سیگاری بودنم نه خبر داشته ونه خبر داره.
    من چون بهش قول دادم خوشبختش کنم
    و اهل دود نباشم،این همت روکردم.
    دعا کنین بهم برسیم.
    منم دعامیکنم شماهم پاک شین انشالله

  4. به خدا راست میگن .‌فقط اراده و تفکرش تردید..هیچ خاصیتی نداره ..یعنی به نظرم تریاک بکشید خیلی بهتر از سیگار هست ..عوارض خطرناکی داره ….یهو بزارید کنار و دنبال جایگزین نباشید

  5. ترک کردن سیگار راحترین کار دنیاس البته اگه ب خودت اهمیت بدی

  6. ترک سیگار راحترین کار دنیاس البته اگه ب خودت و شخصیتت ارزش و احترام قائلی
    واگرنه اصلا خودتو برای ترکش اذیت نکن. لذتشو ببر

  7. ترک سیگار سخته ولی اراده میخواد زیاد خودتون رو در گیر این مشکلات نکنید فقط کافیه یه هفته تحمل کنی و بهش فک نکنی بعداز اون میبینی کم کم مشکل حل شده . حتما همین الان تصمیم بگیرم و تررررررررک

  8. من ۳۰ساله سیگاری ام تجربه ی ۳ سال ترک هم دارم ، با یک نخ دوباره برمیگردی روز اول …با این تجربه دوباره ترک کردم و اینبار به امید خدا حتی اگر گلوله بارانم کنند دیگه اون یه نخ رو امتحان نمیکنم.پس وسوسه همیشه هست.

  9. سلام دوستان، ترک سیگار فقط اراده میخواد. اراده رو باید خودت بوجود بیاری. باید از سیگار متنفر بشی.هر وقت به هر چیزی احساس تنفر پیدا کنی دیگه سمتش نمیری. موفق باشید.

  10. من 14 سالمه و یه 5..6 باری با دوستام سیگار کشیدم و ترک کردم خیلی راهت یه دو سه هفته ای بعد ترک رفتیم یه آزمایش کلی بدم برا سلامتیم .. آزمایش خون ادرار کوچک و بزرگ بنزرتون چیز خاصی پیش نیامد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

39  +    =  48