سندروم بینایی کامپیوتر ناشی از کار با کامپیوتر

سندروم بینایی کامپیوتر – درمان و پیشگیری با روش 20 20 20 و عادت های بینایی صحیح

سندروم بینایی کامپیوتر

سندروم بینایی کامپیوتر ناشی از کار با کامپیوتر

سندروم بینایی کامپیوتر که خستگی چشم دیجیتال نیز نامیده می شود گروهی از مشکلات چشم و بینایی را توصیف می کند که در نتیجه استفاده طولانی مدت از کامپیوتر ، لب تاپ ، کاغذ دیجیتالی و تلفن همراه ایجاد می شود . بسیاری از افراد هنگام مشاهده صفحه های دیجیتالی برای مدت طولانی ، ناراحتی و مشکلات بینایی را تجربه می کنند . میزان ناراحتی چشم به میزان استفاده از صفحه نمایش دیجیتال بستگی دارد .



یک کارمند آمریکایی روزانه هفت ساعت با کامپیوتر کار می کند . برای کاهش فشار وارده بر چشم از قانون 20-20-20 استفاده کنید . هر 20 دقیقه کار با کامپیوتر به مدت 20 ثانیه به فاصله 20 فوتی (6 متری) نگاه کنید .

نحوه نگاه کردن برای جلوگیری از سندروم بینایی کامپیوتر


علائم سندرم بینایی کامپیوتر :

  • خستگی چشم
  • سردردها
  • تاری دید
  • خشکی چشم
  • درد در ناحیه گردن و شانه



همچنین بخوانید : درمان قطعی خشکی چشم



این علائم می تواند ناشی از موارد دیگری باشد ، از جمله :

  • روشنایی نامناسب
  • نور زیاد صفحه نمایش
  • فاصله نامناسب تا صفحه نمایش
  • وضعیت نامناسب هنگام نشستن
  • مشکلات بینایی درمان نشده
  • ترکیبی از عوامل بالا


شدت علائم بیماری به قدرت بینایی و مدت زمان نگاه کردن به صفحه های دیجیتال بستگی دارد . مشکلات بینایی مانند دوربینی و آستیگماتیسم ، عدم تمرکز یا ناهماهنگی چشم و تغییرات چشم با افزایش سن مانند پیر چشمی همگی می توانند بر شدت علائم بیماری هنگام استفاده از صفحات دیجیتال تاثیر بگذارند .



بسیاری از علائمی که بیماران با استفاده از صفحات دیجیتال تجربه می کنند موقتی است و بلافاصله پس از متوقف کردن کار با دستگاه های دیجیتال کاهش می یابد . با این حال بعضی افراد بعد از متوقف کردن کار ، مشکلات بینایی دائم مانند تاری دید را تجربه می کنند . اگر علائم ظاهر شده درمان نشوند ، آن ها تکرار شده و به مرور زمان وخیم تر می شوند .



پیشگیری یا کاهش مشکلات سندروم بینایی کامپیوتر شامل اقداماتی مانند کنترل روشنایی و تابش خیره کننده صفحه نمایش ، ایجاد فاصله و حالت مناسب قرار گرفتن صفحه نمایش و درمان کردن کامل مشکلات جزئی بینایی می باشد .

دلایل سندروم بینایی کامپیوتر

نگاه کردن به کامپیوتر یا صفحات دیجیتال باعث می شود چشم ها سخت تر کار کنند . بنابراین کار کردن زیاد با صفحات دیجیتال افراد را مستعد ابتلا به علائم سندروم بینایی کامپیوتر می کند .

مشکلات بینایی قبلی می تواند شدت سندروم بینایی کامپیوتر را افزایش بدهد .

نگاه کردن به صفحات دیجیتال با خواندن یک صفحه چاپ شده متفاوت است . متن های کامپیوتر با دقت بالا طراحی نمی شوند ، میزان کنتراست حروف با پس زمینه کاهش می یابد و وجود تابش خیره کننده و بازتاب صفحه ، نگاه کردن به کامپیوتر را مشکل می کند .

فاصله و زاویه نگاه کردن به کامپیوتر نسبت به صفحات کاغذی متفاوت است . بنابراین حرکات مورد نیاز برای تماشای صفحات دیجیتالی می تواند بر روی چشم فشار بیاورد .

علاوه بر این وجود مشکلات جزئی بینایی ، تاثیر زیادی بر کار با کامپیوتر دارد . این مشکلات باعث خستگی چشم می شوند .

حتی افرادی که از عینک یا لنز استفاده می کنند ممکن است متوجه شوند که آنها برای مشاهده صفحات دیجیتال در مسافت های خاص مناسب نیستند . بعضی افراد سر خود را در زاویه نامناسب نگه می دارند یا به سمت صفحه نمایش خم می شوند ، زیرا عینک آن ها برای مشاهده صفحه کامپیوتر طراحی نشده است . این حالت ها می تواند منجر به گرفتگی عضلات ، درد گردن ، شانه یا کمر شود .

چشم ها برای دیدن توانایی محدودی دارند ، اگر به طور نامحدود از آنها استفاده شود ، منجر به سندروم بینایی کامپیوتر خواهد شد . بیشترین خطر ابتلا به سندروم بینایی کامپیوتر متوجه افرادی است که روزانه دو یا چند ساعت مداوم از کامپیوتر استفاده می کنند .

تشخیص سندروم بینایی کامپیوتر

سندروم بینایی کامپیوتر می تواند با معاینه کامل چشم تشخیص داده شود . این آزمایش با تاکید بر نیازهای بصری هنگام کار با رایانه انجام می شود ، که شامل موارد زیر است :

سابقه بیمار :

سابقه ی بیمار برای تعیین علائمی که بیمار تجربه کرده است و وجود مشکلات سلامتی ، داروهای مصرفی یا عوامل محیطی موثر بر بیماری بررسی می شود .

سنجش بینایی :

سنجش بینایی برای ارزیابی میزان بینایی که تحت تاثیر قرار گرفته است ، انجام می شود .

انکسار :

برای تعیین قدرت لنز برای جبران عیوب انکساری چشم ( نزدیک بینی ، دوربینی یا آستیگماتیسم ) .

آزمایش تمرکز ، حرکت و عملکرد چشم ها :

برای به دست آوردن یک تصویر واضح از چیزی که مشاهده می شود چشم ها باید به طور موثر و هماهنگ ، تمرکز و حرکت کنند . این آزمایش به دنبال مشکلی است که مانع تمرکز کردن یا عملکرد همزمان چشم ها می شود .

این آزمایش ممکن است بدون استفاده از قطره های چشمی انجام شود تا واکنش چشم ها در وضعیت عادی بررسی شود . در بعضی موارد مانند وقتی که چشم قدرت تمرکز ندارد ممکن است از قطره های چشمی استفاده شود . آن ها به طور موقت از تغییرات چشم جلوگیری می کنند .

با استفاده از نتایج آزمایش ها ، عینک ساز می تواند سندروم بینایی کامپیوتر را تشخیص بدهد و روش های درمانی را به شما معرفی کند .

درمان سندروم بینایی کامپیوتر

روش های درمان سندروم بینایی کامپیوتر متنوع هستند . با این حال با مراقبت از چشم و ایجاد تغییر در نحوه مشاهده صفحات دیجیتال می توان عوارض بیماری را کاهش داد .

مراقبت از چشم

بعضی از افرادی که برای سایر فعالیت های روزانه به عینک احتیاج ندارند ممکن است بتوانند هنگام کار با کامپیوتر از عینک استفاده کنند . علاوه بر این افرادی که قبلا از عینک استفاده می کردند ممکن است متوجه شوند عینک فعلی آن ها برای کار با کامپیوتر مناسب نمی باشد .

ممکن است عینک ها و لنزهای عادی که برای مصارف عمومی تجویز می شوند برای کار با کامپیوتر مناسب نباشند و به لنزهای خاصی برای کار با کامپیوتر نیاز باشد . طراحی خاص و قدرت بالای این لنزها می تواند قدرت بینایی را افزایش بدهد .

بعضی از کاربران کامپیوتر در تمرکز چشم و هماهنگی آن ها مشکل دارند که با استفاده از عینک ها و لنزها هم این مشکل برطرف نمی شود . برای درمان این گونه مشکلات ، یک برنامه درمانی نیاز است . درمان بینایی که به آن آموزش بینایی هم گفته می شود ، یک برنامه منظم از فعالیت های بینایی است که باعث افزایش قدرت بینایی می شود . این برنامه باعث هماهنگی بین مغز و چشم می شود . این تمرینات بینایی می تواند مشکلات حرکات چشم ، تمرکز چشم ، هماهنگی چشم و ارتباط چشم و مغز را اصلاح کند . این روش درمانی ، شامل تمریناتی در منزل و بیمارستان است .


نگاه کردن به کامپیوتر

نحوه نشستن برای جلوگیری از سندروم بینایی کامپیوتر
موقعیت صحیح بدن برای استفاده از کامپیوتر

برای جلوگیری یا کاهش خطرات سندروم بینایی کامپیوتر می بایست شرایط استفاده صحیح از کامپیوتر را رعایت کرد . این عوامل شامل شرایط روشنایی ، راحتی صندلی ، محل قرار گیری مانیتور ، ماوس و کیبورد و ایجاد وقفه هنگام کار با کامپیوتر است .



موقعیت صفحه نمایش کامپیوتر

نگاه کردن به صفحه نمایش از بالا به پایین راحت تر است . بهتر است مرکز صفحه نمایش 15 تا 20 درجه ( 10 الی 12 سانتیمتر ) ، زیر چشم قرار بگیرد .


موقعیت اسناد

این اسناد باید بالای صفحه کلید و زیر مانیتور قرار بگیرند . اگر نمی توانید اسناد را در این محل نگه دارید می توانید از گیره نگه دارنده اسناد کمک بگیرید و اسناد را کنار مانیتور بگذارید ، به این ترتیب می توانید اسناد را بدون نیاز به تکان دادن سر ببینید .

روشنایی

صفحه نمایش کامپیوتر را در محلی قرار بدهید که از بازتاب لامپ سقفی یا نور پنجره جلوگیری شود . پنجره ها را با پرده یا پارچه بپوشانید و به جای لامپ سقفی از چراغ مطالعه استفاده کنید .

محافظ صفحه نمایش

اگر نمی توانید منبع بازتاب نور را از بین ببرید می توانید از یک محافظ صفحه نمایش استفاده کنید . این فیلترها مقدار بازتاب نور از صفحه نمایش را به حداقل می رسانند .

موقعیت صندلی

صندلی باید راحت و با بدن هماهنگ باشد . ارتفاع صندلی باید تنظیم شود تا پاها به طور صاف روی سطح زمین قرار بگیرد . اگر صندلی شما دسته دارد ، باید به گونه ای تنظیم شود که هنگام تایپ کردن دست ها بر روی دسته صندلی قرار بگیرند . هنگام تایپ کردن مچ های دست نباید بر روی کیبورد قرار بگیرند .

استراحت

برای جلوگیری از خستگی چشم ، هنگامی که برای مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می کنید ، کمی استراحت کنید . بعد از 2 ساعت کار مداوم با کامپیوتر به مدت 15 دقیقه استراحت کنید . هم چنین بعد از هر 20 دقیقه ، 20 ثانیه به یک مسافت دور نگاه کنید .

چشمک بزنید

هنگامی که با کامپیوتر کار می کنید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری خشکی چشم به طور مداوم چشمک بزنید . چشمک زدن سطح جلویی چشم شما را مرطوب نگه می دارد .


معاینه منظم چشم ها و عادت های بینایی صحیح می تواند از بروز علائم سندروم بینایی کامپیوتر جلوگیری کند .

درباره نویسنده: فارس هلث

سلام . وبسایت فارس هلث با هدف ترویج سلامتی برای فارسی زبانان در اسفند ماه 1398 تاسیس شده است . مطالب این وبسایت ترجمه از منابع معتبر جهانی است و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و جایگزین مراجعه به پزشک نمی باشند .

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *